Toon menu
Tips en trucs

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/zuiderlo/public_html/vendor/cakephp/cakephp/src/Filesystem/Folder.php on line 577

Trainen zonder blessures met een schema

Hardloopschema’s zijn er in allerlei soorten en maten. Een hardloopschema voor beginners zorgt ervoor dat je in stappen 30 minuten of 5 kilometer onafgebroken kunt hardlopen. Een schema voor gevorderden is vaak gericht op het lopen van een bepaalde tijd tijdens een wedstrijd of evenement.

Hoe een hardloopschema eruit ziet is afhankelijk van de doelen die worden nagestreefd. De één wil 5 kilometer uit kunnen lopen terwijl anderen voor een snelle tijd gaan. Het mooie is bij hardlopen dat jezelf de baas bent over de manier waarop jij de sport wilt uitoefenen. Het is belangrijk dat een hardloopschema bij je past. Een veelgemaakte fout is dat mensen te hard van stapel lopen. Ze lopen te snel, ver of vaak en krijgen hierdoor blessures. Kies een schema dat aansluit bij jouw fysieke mogelijkheden. Vergeet daarbij niet om naar je lichaam te luisteren, gaat het een keer niet pas dan de training aan of neem rust.

Waarom een hardloopschema?

Wil je verantwoord vooruitgang boeken, kies dan voor een hardloopschema. Een hardloopschema biedt de structuur om progressie te boeken, maar zorgt er ook voor dat de trainingen op een verantwoordelijke manier worden opgebouwd. Vooruitgang betekent niet sneller worden, maar kan ook betekenen dat je het langer vol kunt houden, je fitter gaat voelen of minder stress ervaart.

Je kunt kiezen voor een standaardschema of met een hardlooptrainer samenwerken. Het belangrijkste voordeel van samenwerken met een hardlooptrainer is dat een trainer je kan helpen bij het vinden van de juiste weg naar jouw doel. Een trainer kan het hardloopschema aanpassen als dit nodig is, zodat je niet geblesseerd raakt of juist meer wordt uitgedaagd. Een nadeel van een standaard hardloopschema is dat niet op maat is gemaakt, het houdt niet rekening met alle factoren zoals een drukke werkdag, oude blessures, beschikbare tijd etc. Het gevolg is dat je sneller geblesseerd kunt raken.

Wil je gratis enkele hardloopschema's downloaden? Ga naar www.sportpleats.nl/hardlopen en download gratis het e-book met schema's voor beginners en gevorderden gemaakt door hardlooptrainer Mechiel Zantema.

Dit artikel is geschreven door Mechiel Zantema. De passie van Mechiel is zorgen voor ontwikkeling bij mensen. Als eigenaar van De Sportpleats verzorgt hij onder meer bootcamplessen en hardlooptrainingen. Regelmatig is hij aan de start van hardloopevenementen te vinden.

Meer artikelen

Nieuws

Het Aaisikerspaad is geopend!

Door het fietspad onstaan allemaal mooie nieuwe rondjes om te hardlopen, wandelen of fietsen

Verder lezen

Deel je foto's en momenten op sociale media

Gebruik de hashtag #zuiderlooproute

#zuiderlooproute op Instagram

#zuiderlooproute op Facebook

#zuiderlooproute op Twitter